Kannur en Fort Cochin

19 december 2010 - Kochi, India

Hallo,

allereerst van jaimy moet ik vooral zeggen dat we genieten van de reacties.

Even een korte update van het wat en hoe.

paar dagen terug waren we in Kannur, plaatsje aan de kust. we waren daar voor 2 dingen die allebei niet gelukt zijn. 1. soort dansritueel, Theayam geheten, maar daar "was het het seizoen niet voor" (want dat was 2 weken terug, en ook niet een aangepaste versie voor de toerist in kwestie) en 2. het ogenschijnlijk prachtige costa malabari (strand. ook dat is niet gelukt omdat taxichauffeurs en riksja-rijders het een goed idee vonden om op  op de door ons gereserveerde dag te gaan staken). In plaats van dat malabari-strand 13 km. verderop zijn we maar naar een verdedigingsfort uit 17kruik gegaan, wat wel op loopafstand was. Gebouwd door de Portugezen, maar verbouwd door-jawel- de Hollanders met de VOC mentaliteit. Liepen we daar jaimy en jorno te wezen, komt er een vent op ons af voor een praatje. dat gebeurt dagelijks dus niet speciaal, maar deze vent was van de politie en wist wat te vertellen over dat fort. grappige van hem was dat ie in verstaanbaar engels zei dat wat de officiele lezing was over dat fort niet klopte, want en blablabla.... 2 dingen zijn me bijgebleven: de oudhollandse grafsteen (zie foto) en het feit dat ie zie dat dat hele fort is afgebroken door de hollanders en opnieuw is opgebouwd. We waren dus op een stukje cultureel erfgoed. was ook goed onderhouden. feit is dat die kerel erg aardig was. we hebben hem eten aangeboden, maar hij was vegetarisch en het enige wat er te eten was, was vis. dus hij zat er een beetje lullig bij terwijl wij ons buikje vol aten.

Na dat fort naar het stadje lopen (30 graden, luchtvochigheid 99%) viel niet mee, maar na een ijsje wel weer bijgekomen. liepen we terug naar het hotel (waar we vanwege de eerste kakkerlakken een andere kamer met airco geboekt hebben), maar op de weg ernaar toe liepen weg langs een sportschool. ik heb dus dat vinkje ook kunnen zetten want in een recordtijd van 3 kwartier heb ik getraind en hebben jaimy en ik nieuwe facebookvienden gemaak. was wel grappig om te doen daar, al is het alleen maar omdat die indiers daar het erg grappig vonden. wel veel te warm, maar toch wel goed getraind...

inmiddels zijn we dus in cochin (eigenlijk ernaast: met pondje over dus), wat relatief gezien erg toeristisch is. ik heb sinds goa niet zoveel blanken gezien hier. voordeel daarvan is dat je niet wordt aangestaard als blanke, dat de verkoopmanier wat westerser is (minder ge-'hello sir yes you buy in my shop where are you from') en dat het drukke getoeter op straat iets minder is. nadeel is dat het niet echt india is. als je de spaghetti op de menu's ziet staan dan weet je wel hoe laat het is. Al met al toch best een leuk stadje want er is veel te doen en veel te zien (vismanier met netten uit China is karakteristiek) en gek genoeg nauwelijks duurder dan wat we gewend zijn. jaimy ging dan ook redelijk los met kopen van spullen die we nu mee moeten slepen. alles in de joodse wijk, want hier hebben een tijd geleden ook mensen van Joodse afkomst gezeten. Net als Vasco da Gama overigens, ik geef hem geen ongelijk. ook is hier een hollandse begraafplaats en een oud kantoor van once mighty VOC. en dat alles op wandelafstand.

vandaag zijn we op een tripje door de beroemde backwaters of kerala geweest. stond in de ot to miss list van de lonely planet, dus ja, daar kom je niet onderuit. een gebied aan de kust met een hoop slootjes en mensen die net doen of ze niet gek worden van de toeristen die ze fotograferen als ze de was aan het doen zijn. was al met al erg mooi. de indruk is er toch wel dat, ondanks de grote toeristische aantrekkingskracht, het redelijk authentiek is gebleven.

met plezier lezen wij trouwens over het koude weer in nederland. jullie zullen vast zenuwachtig zijn of de sneeuw en kou aanhoudt tot en met kerst. wij helpen jullie hopen!! wij balen in ieder geval enorm dat we de witte kerstdagen moeten missen.

doei

1. Frans:
    19 december 2010
    Weer heel wat beleefd daar!
    Leuke foto"s ook.
    Koop niet te veel anders heb je nog een tas nodig.
    groetjes Frans en Vieke
  2. Sergio:
    19 december 2010
    Kakkerlakken zijn best grappig. Rekent Thymo tot zijn vrienden. Ik zou er alleen niet op gaan staan.
  3. Bert en Magda:
    19 december 2010
    Terwijl jullie zo genieten, hebben wij het ff druk.
    Jullie begrijpen wel waarmee. In iedergeval blijft ik jullie graag volgen. Het is hier prachtig wit, wit en winters wit. Erg mmoi, hoor!

Een dikke knuffel we missen jullie!
  4. LaBogerd:
    22 december 2010
    30 graden, kan ik me nu niets bij voorstellen. Kerst in korte broek voor jullie dus! Nou een hele fijne kerst en ik ben benieuwd naar jullie verdere avonturen.
    Gisteren kerstdiner op kantoor, leuk om (bijna) iedereen weer ff te zie. Mis je BPZ al Jorno?;)
  5. Barrylicious:
    25 december 2010
    Hey lieve mensjes,

Het is kerst! Hele fijne dagen ook voor jullie. Blijf leuk om jullie verhalen te lezen. Ons kerstdiner: kip patat en appelmoes! Wat gaat die van jullie worden?

groet
  6. mam jet:
    26 december 2010
    hoi Jaimy en Jorno,

we zitten bij je ouders naar je blog te kijken en willen je graag een goede en vooral leuke reis wensen . Blijf niet te veel bij die kinderen haNGEN ,want dan kan je misschien nog wel heel lang moeten blijven. Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben . Hier is alles wit van de sneeuw , dat ziet er bij jullie stukken vrolijker uit .
    Vanuit Leiden ( Oss ) het allerbeste en tot zien .

Veel plezier

Jeannete en Piet
  7. Rachel:
    3 januari 2011
    Hadden ze geen Snert of Hutspot in die Nederlandse agglomeratie?