Nieuwe ronde nieuwe kansen

19 januari 2011 - Jaipur, India

1,2 ok, vooruit dan:

Met de nachttrein naar hampi. We deelden de coupé met Canadezen, aardige lui. Op een Amerikaanse manier enthousiast, maar dan met wat meer benen op de grond. Wij waren allebei vooraf enigszins sceptisch tegenover hampi. Hampi staat namelijk op elk afvinklijstje van iedere india-reiziger die zijn tegengekomen en elke reiziger in India die er geweest is, is er lyrisch over. En dan word ik wantrouwig. Hetzelfde als iedereen zegt dat die ene film de beste is aller tijden zodat het alleen maar tegen kan vallen.
Maar hampi is er door de andere reizigers niks overdreven. Het was onvergetelijk, betoverend, schitterend, magisch, overweldigend en dat is iets niet zo snel meer voor ons verwende nesten. Een heuvellandschap bestaande uit rotsen zover je maar kan zien, wandelen tussen verlaten huizen/ruïnes en wederom tempels. Nadeel van hampi is de echte backpackersfeer, is niet echt India en zeker niet v.w.b. het eten. Best gezellig om met andere reizigers te hangen, maar dan wil ik niet ineens pizza of spaghetti voor dubbele prijs. Geen idee welke backpacker daarom gevraagd heeft, maar hij wordt bedankt. Gelukkig is dat backpackerdeel niet zo groot als je het vergelijkt met het eens zo grote hampi (500.000 inwoners in het jaar 1600 voordat het aangevallen werd). Adembenemende ervaring, werkelijk waar. Dag 2 in hampi was wat pittiger. Grote stukken gelopen in de volle hitte. Daarbij was het festivaldag, wat betekent dat er grote groepen (jonge Indiase -geen engels sprekende- mannen) met ons op de foto wilden. Was dus enigszins gedaan met het in alle rust jezelf vergapen aan het spookjesachtige landschap. Nu zijn we nog niet bejaard en is het best egostrelend om belangrijk gevonden te worden, maar het leek erop dat het spelletje 'toeristje foto schieten' massaal werd gespeeld (en niet voor het eerst). Helaas hadden we niet meer tijd in hampi (treinkaart was niet te krijgen voor dag erna) en dus gingen we op weg naar hyderabad met wederom de nachttrein.

Hyderabad ligt een beetje aan de bovenkant van zuid India en heeft 2 gezichten. Schrijnende armoede en grote (met IT verdiende) rijkdom. Van oudsher een moslimstad, waar in 2007 een aanslag is gepleegd. We werden dus overal erg goed gecontroleerd. Na aankomst in de ochtend en inchecken in het hotel zijn we naar het middelpunt van islamitisch hyderabad gegaan. Best gek om na het uitbundig geklede hindoeïsme ineens in de wat gematigd geklede islam te zitten. Niet dat het rustig was (1 groot gekkenhuis), maar islamieten kleden zich duidelijk minder kleurrijk en zeker de vrouwen. veel burqa's en mannen met moslimbaarden die hun dingen verkochten in de smalle straatjes. Erg leuk om daar doorheen te dwalen: veel te zien, veel leven en ook wel leuk om te zien dat de burqa de norm is en dat jaimy wordt aangekenen met haar losse haren. Misschien is dat mijn verbeelding, maar de enkele keer dat ik in Nederland een burqa zie lopen komt het wat onzeker over. Hier was dat totaal niet het geval. Het waren gewoon vrouwen uit India, maar dan bedekt onder een onhandige lap stof. Niet dat iedereen ineens een sluier op had want dat is ook weer niet waar, maar dit was wel een duidelijke moslimstad. Nu was het toevallig ook hier festivaldag (vliegerfestival) dus een extra drukte van belang. Overal werden vliegers verkocht en op elk dak stonden mensen te vliegeren. Ook zijn we in de soort van arc de triomphe-moskee geweest (charminnar geheten) waar we binnen met z'n 2en vanzelf de hoofdattractie werden. Er ontstond werkelijk waar een rij om met ons op de foto te gaan, het is heus waar.

Dag 2 hadden we zin om in het kapitalistische westen te zijn, dus hebben we wat rondgehangen in shoppingmalls en foodcourts nadat we eerst het buddhabeeld bezocht hadden. Wel een relaxed dagje dus zonder gestaar en gefoto. Ook naar een film geweest: avatar (jawel). Die hadden we met onze verfijnde arthouse filmsmaak allebei nog niet gezien en hij was in imax 3D en het was bepaald geen aggenebische zaal. Verhaal van avatar was cliché doch goed uitgewerkt en dat 3D ding was erg tof. Film is niet echt ons genre maar het was wel een onverwachte belevenis (wat een scherm!) en daardoor erg vermakelijk. Ook werden er baby's meegenomen naar een 3 uur durende bioscoopfilm met een hoop geweld (waarom?!) en zaten er mensen te bellen. De volgende dag in hyderabad zijn we met een in het hotel opgeduikelde dame (Hilda, uit het oosten van nederland) naar de de toeristische trekpleister gegaan van hyderabad: het verdedigingsfort golconda. Bij de bushalte stond een bosnische motorrij-instructeur te wachten (die werkt in zweden en lijkt op jim morisson) en is bij ons aangehaakt. Grappige vent wel. Sprak redelijk slecht Engels, maar hij was erg vriendelijk en hij had wel gevoel voor humor. Het fort Golconda is zo groot als een klein stadje en zoals het een plaats van cultureel erfgoed in India betaamt mocht je overal op-, in- en aanzitten. Ook met Hilda klikte het goed en als de 4 musketiers trotseerden wij de hitte van de zon en de mobiele telefoons met camera's van de Indiërs. Twee dingen scheelde wel en dat is dat we met z'n 4en waren en dat er veel gezinnen waren. Kindjes zijn altijd leuk om mee op de foto te gaan en zodoende hebben we zelf ook heel wat Indiërs op de kiek gezet. Blijft een dagtaak, de indiers en hun digitale camera. Was bij elkaar een erg leuke en gezellige dag. 's Avonds zijn we met Hilda (vrouw uit Nederland) nog wat gaan eten en hebben we een ommetje gemaakt door de stad. Er was wat gaande ergens buiten en (soort huishoudbeurs voor de hipste electronicasnufjes meen ik) en hoe goed ik ook mijn best doe, dat kan ik niet beschrijven. Zoveel mensen, hectiek, kleuren, geuren en geluiden is niet over te brengen. Voorbeeld: het geheel lag aan een drukke weg en om de voetgangers veilig over te laten steken stond er een diender met een microfoon het verkeer te regelen alsof ie het rad van avontuur aan het presenteren was. Kan je het je voorstellen?

Inmiddels zijn we met het vliegtuig gevolgen naar de deelstaat Rajasthan (10 graden kouder!), waar we 3,5 weel doorheen zullen trekken.

Later meer hierover, doei!

1. mam jet:
    20 januari 2011
    Hoi Jorno Jaimy
    Wat een hilarisch stuk, heb me rot gelachen.
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben samen.
    Liefs van jet [ma]
  2. LaBogerd:
    22 januari 2011
    Wij hebben met de heisessie gevliegerd (dit keer was er genoeg wind en het zonnetje scheen heerlijk) dat heb je moeten missen en wij hebben jou bij deze gezellige dag moeten missen

Genietse!

Wendela