Wat is geluk?

26 december 2010 - Varkkallai, India

als het 14:00 uur is en je niet zeker weet welke dag het vandaag is? als je puffend van de hitte over een klif loopt, een zitplek (drankje!) hebt met uitzicht over zee (briesje!) en in de verte dolfijnen ziet zwemmen? je ook geen andere temparatuur kan voorstellen dan 30 graden? je ten tijde van het kauwen bedenkt dat je waarschijnlijk nooit meer zulke goede, verse vis zult eten (voor een grijpstuiver)? Jaimy nog steeds kan lachen om altijd maar die flauwe cynische herhaalgrappen? dat we allebei na 1,5 maand nog niet noemenswaardig ziek zijn geworden (afkloppen!)? "vegetarisch zijn" in india een peulenschilletje is met die verscheidenheid aan overheerlijke gerechten? -herhaling- "vegetarisch zijn" in india een peulenschilletje is met die verscheidenheid aan overheerlijke gerechten? Het wel fijn is voor de lokale toeristenmeuk-verkopers dat er eindelijk wat chartervluchten geland zijn? dat het ook wel fijn voor ons is omdat je daarom met iets minder schuldgevoel "nee opzouten nou" zegt tegen de zieligste toeristenmeuk-verkopers? dat als we zo nu en dan bedenken wat we allemaal meegemaakt hebben tot nu toe, we elke keer dingen vergeten op te noemen? een olifant van dichtbij indrukwekkend is, maar ook een hoge knuffelfactor heeft? op een getemde olifant zitten toch wel grappig is, ook al zit je voor lul? ook in varkala (toeristen-hippie-strand-oord) min of meer best een acceptabele kerstsfeer weet neer te zetten? als je nog geen één enkele kersthit hebt gehoord en het al bijna einde 2e kerstdag is (en zeker geen mariah carey)? eerste en tweede kerstdag besteden aan leren bodyboarden met goede golven een fijne manier is om naar de kerstmaaltijd toe te leven? we na een paar dagen strand allebei zin hebben in het echte india? als je lekker op de op je huid zittende Indiers van je af kan zemelen met z'n 2en? op straat piesende en roggelende indiers (vindt jaimy vies) verdwijnen als sneeuw voor de zon als er een kindje naar je lacht? meedoen in asociaal voordringen (= de norm) best wel leuk is als je brede schouders hebt? het uitermate grappig is om het verschil te zien tussen westerlingen en indiers op het strand (staan en gillen vs. liggen en bakken)? het fijne van reizen is dat je je thuisland ook weer gaat waarderen, met haar zeikende ruft-mentaliteit? jaimy na veel hoongelach mijner zijds me eindelijk grandioos verslagen heeft met de engelse versie van scrabble op de aai-pet? het gevoel van eindeloze vakantie met onbeperkt budget een onbeschrijfelijk gevoel is? elke volgende activiteit altijd weer anders is dan je verwacht? het fijn is dat we onszelf zo gemakkelijk aangepast hebben aan reizen (transport) in een toch wel ingewikkeld land als india? je in een half uur een kerstrijmpje schrijft voor je vriendin waar ze ook daadwerkelijk door geraakt wordt? het leven bij het moment zorgt voor rust in je hoofd? het erg leuk is om met andere reizigers de welbekende reiservaringen uit te wisselen? het besef dat indiase dorpen en stadjes ook allemaal op elkaar lijken en dat het niet alleen aan nederland ligt? merken dat de geschonken ipad wel echt een toevoeging is aan reizen? ook lepralijers en rare blinden minder angstaanjagend worden naarmate je er meer ziet? jaimy net oprecht tegen me zegt tijdens de 2e kerstdagavondmaaltijd "schat, wat is dit hier toch heerlijk! We gaan hier zo vaak aan terugdenken als we terug zijn in nederland!"? jaimy en ik al erg dichtbij elkaar stonden en dat dat door deze reis alleen maar meer geworden is tot nu toe?

Om antwoord te geven op de vraag in de titel? geen idee. we zitten niet constant te juichen omdat we het zo naar ons zin hebben, maar de reis die we maken is over het algemeen errug errug leuk. Tja, ik heb niet zoveel met kerst als ik eerlijk ben. ik vind het bijvoorbeeld vreemd dat het wél gezellig is om massaal in december met een versierde spar in je huiskamer zitten, terwijl als je dat in juni doet je naar-het-voorhoofd-wijzen reacties krijgt? om toch het opgebouwde kerstgevoel (het is tenslotte feest) een beetje te delen wil ik dan iedereen die dit leest een fijne kerst en een dito nieuwjaar toewensen. we zijn inmiddels bijna op de helft geloof ik en ik hoop van harte dat we medio februari snel kunnen overgaan richting de zomer want we krijgen jeuk van elke dag dat festival-weertje hiero!

veel liefs Jaimy en Jorno

1. Sergio:
    26 december 2010
    Nou, dat klinkt toch behoorlijk gelukkig! Erg mooi om te lezen dat jullie zo genieten; ja, zelfs gelukkig lijken. Krijgen we straks een compleet relaxte en relativerende Jorno terug! Schrijfstijl is trouwens ook erg onderhoudend. Wij hebben genoten van een witte kerst en hoop komende weer nota bene in The Ardennen nog even te kunnen skiën... Geniet van elkaar, de vrijheid en het land. En alvast een spetterend en bloedheet 2011 gewenst!
  2. Bert en Magda:
    27 december 2010
    Kerstdagen weer achter de rug. Ik heb weer ernorm genoten van deze reis. Ook een traan weggepikt door aldat gelukzalige verhaal van jullie samen en het reisgenot (lijkt toch wel een kerstverhaal Jorno).Al heb je niks met kerst.
    Daarom wens ik beiden een voorspoedig en gelukkig 2011. Ik kijk alweer uit naar het volgende reisverhaal.
    Warme groet van bert, robert, jasper en Magda
  3. Dennis:
    27 december 2010
    Leuk om jullie blog te lezen en de foto's te zien..
    Geniet ervan en alvast een prettige jaarwisseling toegewenst vanuis het witte Den Haag ;-)

Gr. en X Dennis
  4. Debby:
    28 december 2010
    Wat zijn jullie toch een walgelijk gelukkig koppel:-)
    Superfijn voor jullie dat het zo heerlijk is. Jullie zien er heel blij en relaxed uit op de foto's. (Mag natuurlijk ook wel met zo'n lekker leventje.)
    Hier in Tel Aviv is het ook nog best goed te doen, overdag tussen de 20-25 graden en lekker zonnig. Het zou ondertussen "winter" moeten zijn hier (dus zo'n 10-15 graden) maar op een paar regen/storm dagen na zien we daar weinig van. Dus dat is mooi voor ons, maar minder voor het land, wat hard regen nodig heeft. Het idee van sneeuw is ondertussen - ik zit hier al bijna 2 jaar - exotisch voor mij geworden...
    Jorno je schrijft lekker weg, leuk om te lezen!
    Enjoy!! Xx Debby
  5. LaBogerd:
    28 december 2010
    Wat is geluk...
    - dat de decemberzegels stickers zijn en je niet hoeft te likken om ze op te plakken!
    - en witte kerst als je bedenkt dat er de afgelopen 100 jaar slechts 6x een witte kerst in NL is geweest
    Maar echt gelukkig werd ik toen ik eerste kerstdag lekker met mijn mannen op bed lag, gewoon lekker ff niets behalve knuffelen en kijken:D

Leuk stukje weer en goed te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben!

Ik wens jullie ook een fantastisch nieuw jaar en we zien elkaar in maart weer!

Wen
  6. Rachel:
    3 januari 2011
    Jullie nu in IndiJA, ik nu nog in NEEderland, maar bijna op weg naar AustraliJA. It's in the name, het is hier boring, lekker wegblijven nog even, ik smeer hem ook binnen 4 weken.

Toedeloe